Hallo allemaal,
Ik ben Fabian, 33 jaar oud en woon in Amersfoort.
Sinds mijn 18e in het bezit van een rijbewijs én een Mazda.
Samen met mijn liefde die ik altijd voor al mijn Mazda's heb gehad mag ik mij om die reden denk ik wel een liefhebber noemen?!
In het kort mijn Mazda story.....
Mijn eerste was een 323 type BF uit 1988.
Helaas heb ik die auto na een klein jaar ingeruild zonder er een goede foto van te maken
De 323 BF ruilde ik in voor een 323 BG.
De BG kocht ik als 1.6i 16V automaat, maar die was ik snel zat.
Ik vond op de sloop een complete GT waar ik alle spullen vanaf heb getrokken.
Daarmee kon ik mijn BG volledig ombouwen naar een 1.8i 16V GT.
Naast de motor en de bijbehorende handbak moest de auto worden voorzien van een koppelingspedaal en schakelpook met de schakelstangen.
Ook heb ik de complete achteras omgezet, zo ging ik achter van trommel naar schijfremmen.
Ook de voorremmen werden vervangen door de grotere schijven en bijbehorende fuseestukken van de GT.
Ik heb het hele project zelf uitgevoerd en uiteindelijk stond mijn eigen creatie er zo bij:
Ook de BG moest na 12, ja echt waar, 12 trouwe jaren dienst plaatsmaken voor wat anders.
Er kwam namelijk een 323 BJ, een 2.0i Sportive.
Na wat aanpassingen, waaronder een K-sport schroefset, RX8 velgen, een aantal delen in zwart carbon wrap en nog vééél meer..... stond deze er zo bij:
Ik heb de BJ ongeveer 1,5 jaar in bezit gehad toen ik een auto tegenkwam die ik al enige tijd op mijn verlanglijstje had staan, namelijk een Mazda 3 MPS.
De deal was snel rond en de de MPS snel in bezit
Ik heb de MPS nu bijna 1 jaar en in die tijd is er al weer erg veel gebeurd.
Ik bespaar jullie alle foto's van de diverse updates, ik zal hier nu de meeste recente gegevens en foto's plaatsen.
Algemene gegevens:
Mazda 3 2.3 DISI Turbo MPS
Kilometerstand: 67.716 km
Carrosserie: Hatchback (5 deurs)
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: feb 2007
Transmissie: Handgeschakeld (6 versnellingen)
Kleur: Black Mica
Interieurkleur: grijs/zwart
Bekleding: MPS Half leder / stof
Motorinhoud: 2.261 cc
Aantal cilinders: 4
Vermogen standaard: 260 pk (191 kW)
Vermogen huidig: 285 pk (203 kW)
Gewicht: 1.385 kg
Gemiddeld verbruik: 9,0 l/100km (1 op 11,1)
Fabrieksopties:
Interieur:
- Keyless entry, geavanceerd afstandbediend portiervergrendelings- en startsysteem met geavanceerde sleutel in de vorm van een pasje
- Electrisch bedienbare ramen voor- en achterzijde, gekoppeld aan portiervergrendelingssysteem
- ABS
- TCS (Traction Control System)
- DSC (Dynamic Stability Control)
- Airbags
- Navigatie in dashboard
- Boardcomputer
- Cruise control
- Regensensor
- Lichtsensor
- Volautomatisch klimaatregelsysteem
- Bose audiosysteem
- Leder stuurwiel met bediening voor radio en cruise control
- Leder versnellingspook
- MPS halfleder bekleding
- Stoelverwarming
- MPS pedalen
Exterieur:
- MPS bodykit
- Xenon verlichting met automatische hoogteregeling en koplampsproeiers
- Electrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels
- Korte antenne
Onderstel:
- MPS onderstel met standaard verlaging van 25 mm
- Veerpootbrug voorzijde
Extra opties:
Interieur:
- Prosport turbodrukmeter in ventpod
- Parrot CK3100 LCD bluetooth carkit
- Yatour Digital Music Changer
- Rear view camera aangesloten op het OEM navigatiescherm
Exterieur:
- Pilot witte 5 CMD led stadslichten
- Philips Silvervision knipperlichtlampjes
- Pilot witte 5 CMD led kentekenplaatverlichting
- CREE 6000K 16watt led in mistlampen voorzijde
- USA achterlicht ter vervanging van de rode mistlichtunit
- Aero achterspoiler
Onderstel:
- Zomerset: RX8 18 inch velgen met Nokian Z G2 225-40-18 banden
- Winterset: MPS 18 inch velgen met Michelin Pilot Alpin 225-40-18 banden
- AP schroefset, vers van de pers, deze moet nog gemonteerd worden!
Motor:
- Cobb SF SRI
- Corksport Turbo Inlet Pipe
- Corksport polyurethaan rear motor mount
- Go Fast Bits Deceptor Pro Blow off valve, van binnenuit regelbaar
- HKS Hi Power Catback Exhaust met een diameter van 3 inch
- Denso Iridium bougies, 1 stap kouder ivm remappen
- Versatuner software, om zelf te kunnen remappen met de laptop
Momenteel ben ik de auto stapsgewijs aan het remappen. Hiervoor heb ik Versatuner aangeschaft met de bijbehorende Versalink cable. Zo kan ik met de laptop de ECU remappen. Met de software kan ik alles loggen en zelfs deze logs omzetten naar een virtual dyno.
Met Versatuner kwam er ook launch control en no lift shifting op de auto. De laatste virtual dyno gaf een resultaat van 285 pk en 410 nm koppel. Zoals je in de lijst hebt kunnen zien liggen er nog een aantal updates, welke nog gemonteerd moeten worden. Echter doe ik alles in stapjes om zo zuiver mogelijk te kunnen remappen, dat zal het uiteindelijke vermogen alleen maar ten goede komen. Ik verwacht binnenkort zo rond de 300 pk uit te komen en dan zien we wel wat er verder nog gaat gebeuren
Genoeg gekletst, foto's.....
Interieur
Rear view camera
Engine
Installeren van Versatuner
Met Versatuner de snelheidsbegrenzer eraf gehaald, dus in Duitsland even getest :shocked:
Foto's met de winterset
Fabjuh met zijn Mazda 3 MPS black Mica uit 2007
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 25-03-2013 22:39
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 25-03-2013 22:39
Dat gaan we zeker plannen, super locatie. Ook wat foto's bij een kraan gemaakt, die zal ik ook nog even posten
Zal nu de laatste updates nog even hier posten.
Een paar weken terug de volgende updates kunnen monteren....
Ik ben onder de auto begonnen, olie aftappen en de achterste motorsteun verwijderen.
De Corksport rear motormount inserts
Voor
En na
Toen ging de SRI eruit en de intercooler eraf
Zo kon ik dan bij de bougies komen om deze te vervangen voor een setje Denso Irridium ITV22.
Deze zijn 1 stap kouder ivm het remappen.
Daarna het oliefilter vervangen en de motor weer voorzien van 6 liter lekkere verse olie.
Toen werd het tijd om de Corksport Turbo Inlet Pipe te monteren, deze dus
Na het verwijderen van de nodige electronica kwam de OEM TIP eindelijk in zicht
TIP eraf, turbo in beeld
OEM TIP met de duidelijke restrictie...
Verschil
En dat past allemaal maar net, niet veel ruimte om straks de recirculation hose en SRI te monteren
Eerst maar even de turbobanjobout met restrictie monteren. Dit omdat er met de OEM banjobout teveel olie naar de turbo gaat met alle gevolgen van dien.
Duidelijk verschil
De Blow Off Valve weer op zijn plek met de recirc hose weer op de TIP
Intercooler en de electronica weer op zijn plek
En de SRI er weer in
Ik zal voor de motormount inserts en de TIP nog even een FAQ schrijven
Zal nu de laatste updates nog even hier posten.
Een paar weken terug de volgende updates kunnen monteren....
Ik ben onder de auto begonnen, olie aftappen en de achterste motorsteun verwijderen.
De Corksport rear motormount inserts
Voor
En na
Toen ging de SRI eruit en de intercooler eraf
Zo kon ik dan bij de bougies komen om deze te vervangen voor een setje Denso Irridium ITV22.
Deze zijn 1 stap kouder ivm het remappen.
Daarna het oliefilter vervangen en de motor weer voorzien van 6 liter lekkere verse olie.
Toen werd het tijd om de Corksport Turbo Inlet Pipe te monteren, deze dus
Na het verwijderen van de nodige electronica kwam de OEM TIP eindelijk in zicht
TIP eraf, turbo in beeld
OEM TIP met de duidelijke restrictie...
Verschil
En dat past allemaal maar net, niet veel ruimte om straks de recirculation hose en SRI te monteren
Eerst maar even de turbobanjobout met restrictie monteren. Dit omdat er met de OEM banjobout teveel olie naar de turbo gaat met alle gevolgen van dien.
Duidelijk verschil
De Blow Off Valve weer op zijn plek met de recirc hose weer op de TIP
Intercooler en de electronica weer op zijn plek
En de SRI er weer in
Ik zal voor de motormount inserts en de TIP nog even een FAQ schrijven
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 13-01-2014 15:45